Žďárským hasičům pomáhá „Bobr“

Nenechte se mýlit, rozhodně nejde o známého hlodavce a nadšeného stavitele hrází. „Bobr“ je totiž název podivuhodného zásahového vozidla, které pomáhá žďárským profesionálním hasičům zvládat havarijní situace. Laik by toto přibližovadlo popsal nejspíše jako podivný červený tank. Není možné jej přehlédnout a všude, kde se objeví, okamžitě vzbudí zaslouženou pozornost.

Nadstážmistr Hasičského záchranného sboru Žďár nad Sázavou, Ondřej Novák, je jedním z těch, kteří dovedou speciální pásové obojživelné vozidlo zvládat a ovládat. „Toto vozidlo je určeno pro mimořádné situace. Projede tam, kde normální auta ne. Jezdí ve sněhu, plave na vodě rychlostí pět až šest kilometrů v hodině. Po silnici dokáže jet až pětašedesátikilometrovou rychlostí“.

GAZ-3409 „Bobr“ je ruské výroby a jde o civilní verzi vojenského pásového vozidla. Váží necelé čtyři tuny a díky gumovým pásům nehrozí, že by poškodil asfaltový povrch silnic. Ke žďárským profesionálům se „Bobr“ dostal koncem roku 2007 a doposud ještě nebylo možné vyzkoušet jej takzvaně „naostro“. „Pro podmínky, které hlavně v zimě panují na Vysočině, je to naprosto ideální. Dostane se tam, kam žádná jiná technika,“ chválí „obojživelníka“ nadstrážmistr Novák. „Stříkačku buď naložíme dovnitř anebo zapojíme za něj a dovnitř naložíme lidi“.

Vozidlo uveze šest set kilogramů a vejde se do něj šest pasažérů. Na větší vzdálenosti jej trochu omezuje menší silniční rychlost. „Máme ale podval, na který jej můžeme naložit a táhnout za náklaďákem,“ vysvětluje Ondřej Novák. A jak jsou žďárští hasiči s novým pomocníkem spokojeni? „ Je to nezvyklé pro člověka, který jezdí s normálním autem. Nemá to volant, řídí se pákami. Trochu nepříjemné je manuální řazení, protože řidič drží oběma rukama řídící páky a navíc musí ještě ovládat řadící páku, tak se chvílemi pořádně zapotí. Ale když si na to zvykne, tak už je to v pohodě. Výborné jízdní vlastnosti má toto vozidlo hlavně ve sněhu.“








Pásových obojživelných vozidel se u hasičů moc nevyskytuje. Žďárští jsou jedněmi ze tří šťastných majitelů. „BOBRA“ mají kromě nich ještě na Trutnovsku a obdobným vozidlem, tentokrát ale švédské výroby, se mohou pochlubit v Libereckém kraji. Všechna tři vozidla mohou být operativně nasazena po celé České republice.