Dvanáctý ročník mezinárodního cyklistického etapového závodu je doslova za dveřmi. Čtyřdenní cyklistické zápolení se ale tentokrát bude muset obejít bez každoroční časovky. Oficiální www stránky Vysočina 2008
S názvem tohoto závodu jsou neoddělitelně spojena tři města – Žďár nad Sázavou, Nové Město na Moravě a Bystřice nad Pernštejnem. V nich a v jejich bezprostředním okolí musíte ve dnech 3. až 6. července očekávat zvýšený počet cyklistů. „Začínáme ve čtvrtek v Novém Městě na Moravě ve 13 hodin,“ říká ředitel závodu Milan Plocek. „Tady absolvujeme jedenáct okruhů, přes Křídla a Novou Ves. Délka tratě je 132km. Druhý den, tedy v pátek, startujeme ve 12 hodin druhou etapu, a to v Bystřici nad Pernštejnem. Cyklisté vyjedou z Masarykova náměstí a pojedou pět okruhů směrem na Dalečín a Vír. Najedou celkem 156,5km. V sobotu se měla jet časovka, ale ta byla zrušena z důvodu uzávěrky mostu ve Žďáru nad Sázavou. V tomtéž městě startujeme ve 12 hodin na Brodské ulici třetí etapu. Cyklisté pojedou do Velké Losenice, kde budou absolvovat deset 11,5 km okruhů. Po desátém okruhu se vrátí zpět do Žďáru. Etapa měří 132 km. Poslední, čtvrtá etapa, se pojede v neděli, 6. července od 9 hodin, opět z ulice Brodské. Cyklisty čeká šest okruhů, přes Tři Studně a Nové Město zpět do Žďáru. Celková délka závodu je 582,5km.“
Jaká je očekávaná účast?
„Abych pravdu řekl, tak zatím vůbec nevím. Jde o to, že je závod posunutý o více než měsíc oproti předcházejícím ročníkům. Důvodem je pořádání olympiády v Číně. Kdybychom termín startu neposunuli, trefili bychom se přímo do zahajovacího ceremoniálu a prvních dnů olympiády. Média by dala samozřejmě přednost olympiádě. Proto jsme se dohodli s předními cyklistickými kluby posunout závod týden po mistrovství republiky.“
Jak je to s omezením provozu?
„Nějaká dopravní omezení si tento závod každopádně vyžádá. Pokud to vezmu po etapách, tak bude na dobu konání uzavřeno novoměstské Vratislavovo náměstí a celý okruh bude jednosměrný. To znamená, že jízda bude povolena pouze ve směru pořádání závodů. Takže kdo bude chtít jet z Bystřice do Nového Města, bude muset odbočit nad Olešnou a pokračovat po účelové komunikaci směrem k Nové Vsi a odtud dále na Nové Město. Autobusy budou jezdit bez omezení. V Bystřici bude uzavřeno Masarykovo náměstí a co se týká Žďáru, tak po oba dva dny bude hodinu před startem a hodinu po dojezdu uzavřena Brodská ulice.“
Vyzkoušel jste si sám na vlastní kůži projet tyto trasy na kole?
„Na kole ne, ale mám to hodně zmapované autem. Po zimním období je nutné zkontrolovat komunikace, v jakém jsou stavu. Když se blíží termín závodu, je třeba navázat dobré kontakty se správci komunikací, aby je opravili, zametli, atd. Jeden až dva dny před akcí je potřeba znovu projet a zkontrolovat všechny komunikace.“
Organizace takových závodů určitě není jednoduchá. Kde jsou problémy největší?
„Pro mne jako pořadatele a zároveň odpovědnou osobu je číslo jedna bezpečnost všech v rámci silničního provozu. V dnešní době je čím dál méně policistů, kteří by vypomohli při zajištění akce. Například v loňském roce dopravní inspektorát spolu s obvodním oddělením v Novém Městě na Moravě vypomohl třinácti policisty na stanovištích. Letos se toto číslo snížilo téměř na polovinu, budu jich mít k dispozici pouze sedm. Z toho mám dost velkou obavu. Na strategická místa musím někoho postavit, ať už je to policista, civilní pořadatel nebo hasič. Posledně jmenovaní spolupracují ve všech městech a tam, kde je zřízena městská policie, přidají se i její členové.“
A které místo závodu je nejnáročnější z pohledu zajištění bezpečnosti?
„Paradoxně je to kruhová křižovatka v Novém Městě na Moravě. Pro tento závod byl mnohem jednodušší průjezd dřívější klasickou křižovatkou než současné řešení. Každá taková akce si vynutí nějaké problémy v rámci dopravy. Navíc my cyklisti potřebujeme oproti lyžařům kvalitní vozovky a na opravy nejsou finanční prostředky.“
V mnohých městech se buduje takzvané „zázemí pro cyklisty“, o něčem takovém se uvažuje i v Novém Městě na Moravě. Jaký máte názor na tyto další aktivity měst?
„Amatérská cyklistika tohle podle mě až tolik nepotřebuje. Je to v současnosti velký šlágr, ale pokud se někdo rozhodne vyjet si na kole z Bystřice do Nového Města, asi tam těžko použije sprchu. A mám strach i z vandalů, kteří velice rychle zlikvidují každou aktivitu tak, že iniciátory přejde chuť na něco dalšího vylepšovat. Více než „zázemí pro cyklisty“ bych přivítal lepší a kvalitnější cyklostezky, pokud možno bez chodců.“
Oficiální www stránkyVysočina 2008