Dámy mají přednost

Dámy mají přednost

Ačkoliv převážná většina mužů je už dávno srozuměna se skutečností, že ženy není radno podceňovat a opomíjet, některá povolání jsou pro něžné pohlaví stále tak trochu tabu. Ale ženská touha vyrovnat se samozvaným pánům tvorstva a mít stejné šance překonává všechny překážky a otevírá i dlouho uzamčené dveře. Tak tomu je i v oblasti vážné hudby. Dokážete si vůbec vzpomenout na nějakou uznávanou hudební skladatelku? Že ne? Pak tedy přijměte naše pozvání.

„Dámy mají přednost“ – to je podtitul už čtrnáctého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst. „Letošní podtitul „Dámy mají přednost“ je možno chápat doslova, každý festivalový koncert bude totiž zahájen reprezentativním dílem některé skladatelky 19. nebo 20. století. Zřekli jsme se myšlenky uspořádat festival nabízející výlučně hudbu žen, abychom se vyhnuli příliš jednostrannému pohledu; na festivalu chceme nicméně co nejšířeji představit mistrovská díla mezinárodně uznávaných skladatelek a demonstrovat, za co vše vděčí tvůrčím ženám koncertní repertoár dodnes ovládaný muži,“ nechává se slyšet dramaturg festivalu, Walter Labhar.

 

 Vysočina plná melodií

V bohaté sérii koncertů se představí i některá města z Vysočiny. Dvě představení se budou konat v zámeckém areálu Náměště nad Oslavou. Ten první 2. června, kdy se v příjemném prostředí zámecké knihovny představí Art Trio Bohemia.

Kulturní událostí roku je nazýván koncert mezzosopranistky Magdaleny Kožené, která vystoupí se souborem Private Musicke v programu nazvaném Lettera Amorosa. Akce se koná na nádvoří zámku 9. června.

Také Bystřice nad Pernštejnem se zapojila do tohoto projektu. Ve čtvrtek 4. 6. se rozezní sál zdejšího Domu kultury zpěvem Lenky Dusilové. Pod záštitou tohoto města proběhne i další koncert, tentokrát se ale přesune do Rytířského sálu hradu Pernštejna. 22. června zde zazní několik skladeb pro altsaxofon a klavír.

Česká pornografie – to je název autorského čtení ze stejnojmenné novely v podání samotné autorky Petry Hůlové. Pod taktovkou scénáristky a režisérky Viktorie Čermákové se 5. 6. v Jupiter clubu ve Velkém Meziříčí představí spolu s Petrou Hůlovou také Divadelní studio Továrna.

Dílo pozapomenuté skladatelky Slávy Vorlové si spolu s dalšími skladbami připomeneme ve středu 24. června. Hlavním dějištěm bude tentokrát zámek ve Velkém Meziříčí.

A stranou nezůstane ani Žďár nad Sázavou. První koncert proběhne v Muzeu knihy v úterý 9. června. Žďár bude také místem, kde XIV. Mezinárodní hudební festival skončí. Slavnostní závěrečný koncert proběhne v sobotu 27. 6. ve zdejším Domě kultury.

Obec Dukovany je téměř vždy spojována s jadernou elektrárnou. Málokdo ale ví, že je zde i řada kulturních a historických památek. Tak například pozdně barokní zámeček, na jehož nádvoří se uskuteční dne 21. června Noc světel - Camael.

Snad nejvíce je ale očekáván koncert v Třebíči. Hudební příběh, jehož ústředním tématem je tragický proces s Miladou Horákovou, bude představen v divadle Pasáž v sobotu 6. června. Tato novodobá opera, nazvaná „Zítra se bude“, byla poprvé uvedena v dubnu loňského roku v Praze.

Třebíčský zámek, respektive jeho Kamenný sál, pak bude svědkem koncertu pro housle a klavír. Dva vynikající umělci, Agata Szymcewska – housle a Marian Sobula – klavír, rozezní historickou síň ve středu 17. června.

 

 A kam se vlastně poděly slibované hudební skladatelky? Dejme ještě jednou slovo Walteru Labhartovi: „Dualita ženy a muže se v jednotlivých programech příkladně odráží např. „rivalitou“ sestry a bratra (Fanny a Felix Mendelssohn Bartholdy) nebo potlačeným postavením žen slavných skladatelů (Nina Makarova a Aram Chačaturjan, Clara Wieck a Robert Schumann). Zatímco tyto ženy coby skladatelky stály celý život ve stínu svého manžela, v případě Vítězslavy Kaprálové, dcery kdysi známého skladatele, je situace jiná. Mnohá vydání jejích děl a nahrávky upomínají na skladatelku, která zemřela ve 25 letech, zatímco její otec Václav Kaprál, Janáčkův žák, je jako skladatel dnes téměř zapomenut.
Čekají nás mnohá zajímavá odhalení českých skladatelek, např. Dvořákovy dcery Otilie Sukové, nebo tak výrazných osobností, jakými jsou Sylvie Bodorová, Ivana Loudová, Jana Obrovská a Sláva Vorlová. Kdo se nechá svést romantickým kouzlem Clary Wieck nebo melodickým šarmem Pařížanky Cécile Chaminade, seznámí se u Polky Grazyny Bacewicz s mužně znějící hudbou plnou drsné neústupnosti. Šlágr Karla Hašlera „Saxofon Suzie“ dal základ programu soudobé saxofonové hudby žen, která je důkazem, jak osobitě tvořily moderní skladatelky v úplně jiných oblastech.“


 

 Foto: archiv Concentus moraviae

Zdroj: www.concentus-moraviae.cz