Dobrá zpráva pro vyznavače bílé stopy

Dobrá zpráva pro vyznavače bílé stopy

Sněhu už konečně napadalo víc, než dost. Díky této skutečnosti mohou do terénu najet rolby a sněžné skútry a konečně vytvořit ideální podmínky pro vyznavače běžek.Každý den podrobné zprávy o stavu tratí a počasí získáte kliknutím na obrázek kamery Tři Studně ukázka zde Klikni

Bystřicko

„Najíždíme okruh v celkové délce čtyřicet tři kilometrů,“ informuje místostarosta Bystřice nad Pernštejnem Josef Vojta. „Snažíme se najíždět trasy od vlakových nádraží, aby si návštěvník regionu mohl okamžitě po výstupu z vlaku zapnout lyže a nastoupit na stopu.“

V Bystřici nad Pernštejnem můžete na bílou stopu nastoupit na dvou místech. Jedním z nich je už zmíněné vlakové nádraží, druhým výchozím bodem je zdejší gymnázium.

Stopa pokračuje směrem ke Skalskému dvoru a vlakovému nádraží Rovné – Divišov. „Pak je to vlakové nádraží Olešná a pokračujeme směrem na Zubří, kde mají lyžaři možnost napojit se na stopy Novoměstska. Náš velký bystřický okruh pokračuje zpátky a to na Domanínek, Borovinku a zpět do Bystřice nad Pernštejnem,“ udává bystřický místostarosta, který zároveň přiznává i slabé stránky bystřických stop. „Trošku máme problémy směrem na Jimramovsko, kde je jeden úsek, kam se nemůžeme s rolbou dostat. Domlouvali jsme se s majitelem lyžařského vleku v Dalečíně, že by toto místo projížděl sněžným skútrem.“

S dalšími negativy bystřického okruhu přišel i starosta Karel Pačiska: „Komplikace očekáváme u Domanínského rybníka, kde se v současné době bagruje. Místy je nutné vzít lyže na rameno a kousek je přenést. Na tomto místě teď panuje čilý ruch.“

Naopak výhodou bystřických tratí je menší množství lyžařů, než v sousedním regionu Novoměstsko. „Myslím si, že pokud se tu chce někdo v klidu v přírodě projet, tak je to ideální,“ říká Josef Vojta, který vzápětí sebekriticky přiznává, že jejich nevýhodou je poměrně malý počet restauračních zařízení podél tratí. „Jedete panenskou přírodou, kde několik kilometrů nepotkáte žádné lidské obydlí.“

Město má ze svého rozpočtu vyčleněno osmdesát pět tisíc korun na údržbu tratí. K této částce se ale přidávají i další obce. Aktuální stav lyžařských tratí na Bystřicku je možné zjistit na webových stránkách http://www.bystricenp.cz/ .

Novoměstsko

„Aktuálně na Novoměstsku leží dostatek sněhu, takže se začínají upravovat stopy rolbou, doteď jsme upravovali pouze skútrem. Najíždíme trasu od hotelu SKI na Radňovice, Vlachovice, Sklené a dále do oblasti Třech Studní a Fryšavy. Každý se může podívat na internet, kde může sledovat pohyb rolby v terénu,“ informuje vedoucí novoměstského infocentra Jaroslava Šmídková.

Stejně jako Bystřice, i Nové Město na Moravě přináší lyžařům dennodenně aktuální informace. Zájemci je mohou najít na webových stránkách http://lyzovani.nmnm.cz/ .

Lyžařské trasy na Novoměstsku jsou pro návštěvníky velmi dobře značené. Velké množství rozcestníků zaručuje správnou orientaci v terénu. „Kromě vzdálenosti do nejbližšího bodu tu najdete i informaci o tom, jestli tam je občerstvení nebo restaurace, což je jistě pro lyžaře příjemné. Na Novoměstsku je přibližně sto kilometrů upravovaných a značených tras. Novinkou je okruh „Na Americe“, což je pětikilometrové kolečko, které by mělo být upravováno častěji.“

Ani napojení na autobusové a vlakové spojení není v případě Novoměstska problém. „Novoměstské trasy se napojují na vlakové spojení u Radňovic, u Zastávky Nové Město na Moravě a u Nádraží Nové Město na Moravě. Ze všech autobusových zastávek v jednotlivých obcích jsou směrovky, kudy se má lyžař vydat, pokud chce co nejsnadněji a nejrychleji dojít k upraveným běžeckým trasám,“ uvedla Jaroslava Šmídková.

Oproti Bystřicku je v těsné blízkosti novoměstských tras poměrně hustá síť občerstvovacích zařízení. Téměř v každé obci, kolem kterých lyžaři projíždí, je nejméně jedno pohostinství, kde je možné se nejen napít, ale i najíst. „Lyžař prakticky každé tři kilometry narazí na restauraci nebo hospůdku, kde se může občerstvit. Navíc novoměstské trasy vedou v úžasné krajině, kde jsou krásné výhledy. Jedinou nevýhodou je, že všechny trasy nemohou být v jeden okamžik upraveny, takže úprava tras trvá třeba tři dny a pokud nám počasí nepřeje, tak nemůžeme zaručit neustálou úpravu všech tras,“ dodává vedoucí infocentra.

Úprava novoměstských tras stojí ročně podle délky zimní sezóny přibližně půl miliónu korun. Nové Město na Moravě přispívá ze svého rozpočtu sto sedmdesáti tisíci korunami. Zbytek doplácí obce, kraj Vysočina a pravidelní sponzoři.