Pod názvem EDEN si většina z nás představí místo blaženosti - prostě ráj. V tomto případě jde ale o prestižní soutěž European Destination of Excellence, která si klade za cíl zviditelnit méně známé turistické lokality.
Jde o již čtvrtý ročník, jehož hlavním tématem je tentokrát voda. Do soutěže se přihlásilo dvanáct lokalit, které mohou nabídnout turistické cíle založené na přírodních vodních zdrojích. Předností jsou přírodní vodní zdroje, naopak vyloučeny ze soutěže byly zařízení typu akvapark.
Mezi dvanáct uchazečů o výhru se kromě Bystřice nad Pernštejnem řadí například Baťův kanál, Slezská Harta nebo Žlutá plovárna – Jizera. „Podmínkou přihlášení bylo, že nepatříme mezi zvláště známé turistické lokality, a že můžeme nabízet turistiku spojenou s přirozenými vodami,“ vysvětluje vedoucí odboru životního prostředí František Klimeš.
Bystřice šla do soutěže hned s několika želízky v ohni. Jedním z nich je například Vodohospodářská naučná stezka podél řeky Svratky, dalším Bystřická zastavení, která na prvně jmenovanou turistickou zajímavost volně navazují. „Zahrnuli jsme tam i čtyřicet hektarů vodních ploch, které se tady v posledních dvou letech revitalizovaly. Výslovně se uváděl Domanínský a Skalský rybník a rybník Argentina,“ uvedl František Klimeš. Součástí podkladů do soutěže byla i slalomová dráha na divoké vodě ve Víru stejně jako umělá ledová stěna v téže lokalitě. „Jde tady také o přirozenou vodu a využívání stěny je vlastně obecné nakládání s vodami,“ vysvětluje zaměstnanec úřadu.
Do užšího kola postoupilo pět vybraných lokalit – Baťův kanál, Bystřicko, Křivoklátsko a Rakovnicko, Posázaví a Střední Čechy – Polabí. Těchto pět finalistů bude přímo na místech samých posouzeno odbornou porotou. „Další postup je ten, že nyní od nás vyhlašovatel soutěže požaduje reprezentativní soubor fotografií a všech pět finalistů navštíví výběrová komise. K nám by měla přijet osmého dubna a na základě této návštěvy bude vybrána vítězná lokalita.“A co čeká vítěze? Hlavně mnohem více propagace vítězného regionu. Agentura Czech Tourism, která soutěž pořádá, slibuje tiskovou konferenci pro celostátní média spojenou s vydání tiskové zprávy, uspořádání „Týdne vítězné destinace“ v Praze, financování výroby propagačních materiálů, prezentaci na webech agentury i v jejích propagačních materiálech, zviditelnění vítěze na festivalu TOURFILM v Karlových Varech nebo inzerci v tisku.