Změna zákona č.13/1997 Sb. o pozemních komunikacích zamotala mnohým obcím pořádně hlavu. Přešla na ně totiž i nová povinnost - udržovat a spravovat i ty chodníky, o které se dříve starali majitelé přilehlých nemovitostí.
Největším oříškem je různá šířka komunikací. To je také důvod, proč někde nelze nastoupit se stávající technikou. Technické služby v Novém Městě na Moravě vyřešily problém po svém: „V souvislosti s chodníkovým zákonem jsme přemýšleli, jakým způsobem se nám podaří to množství chodníků v zimě zvládnout. Původní záměr byl, že se většina prací provede ručně. Po první kalamitě, která proběhla v říjnu roku 2009, jsme od toho ale velmi rychle upustili. Využili jsme nabídky udržovat chodníky do jednoho metru šířky pomocí čtyřkolek,“ vysvětluje změnu v technologii prohrnování novoměstských chodníků vedoucí provozu zdejších Technických služeb Marek Kučera.
Nákup nové, speciální techniky by firmu vyšel nejméně na dva a půl miliónu korun. Možnost použití čtyřkolek byla naopak jednou z nejlevnějších variant. Technické služby oslovily tři podnikatele, kteří potřebná vozidla vlastnili. Ti si pak už jen přikoupili radlici a posypový vozík a mohli vyjet do boje se sněhovou nadílkou. Téměř dvacet kilometrů chodníků tak v Novém Městě na Moravě zvládli udržovat v zimě bez větších obtíží.
Ani letošní sezóna by podle Marka Kučery neměla být výjimkou. „Opět počítáme s nasmlouvanými podnikateli, ale navíc jsme si to tentokrát pojistili i vlastní čtyřkolkou. Zakoupili jsme k ní i mnohem kvalitnější sypací zařízení a radlici, což by mělo zajistit zároveň kvalitnější prohrnování. Musím říct, že letos jsme na zimu opravdu připraveni.“
S novou čtyřkolkou má ale firma i další plány. Kromě už zmíněné radlice a sypacího zařízení by k jejímu vybavení měl v brzké budoucnosti přibýt navíc i speciální vysavač. Ten by pak vysával drobný odpad včetně tolik obtěžujících psích exkrementů. „Pro Nové Město na Moravě by to znamenalo hodně. Zvláště po zimě jsou pozůstatky po psím venčení velkou kaňkou na kráse našeho města. Snad se nám podaří podobný úspěch, jako se zimní údržbou chodníků,“ doufá jednatel společnosti František Laštovička.