Vysočina Nové Město na Moravě. Lanovka zahájí provoz ještě před Štědrým dnem

Vysočina Nové Město na Moravě. Lanovka zahájí provoz ještě před Štědrým dnem

Jediná sedačková lanovka na Vysočině vyveze lyžaře na vrchol Harusova kopce poprvé v pátek.       

Spousta nedočkavých nadšenců se znovu a znovu ptá, kdy už bude konečně spuštěna lanovka v Novém Městě na Moravě. Na tuto otázku a ještě mnoho jiných odpověděl správce sjezdovky Karel Klapač.

 

 Jak vás vlastně napadlo postavit na Vysočině sedačkovou lanovku?

Je to teď vlastně takový trend a v Novém Městě máme vždycky něco nového. Navíc jsme tady vždycky určovali směr, komfort i kvalitu lyžování. Měli jsme tu první turnikety, první zasněžování, první rolbu… Tím pádem tu musela zákonitě být i první lanovka.

 

První lanovka tu je, sníh tu taky je, ale chybí lyžaři…

Jedním z hlavních důvodů je to, že nám chybí poslední razítko.

 

A je složité ho získat?

Nemělo by to být složité, chybí nám úřední povolení k provozování lanové dráhy, které by mělo vydat město Nové Město na Moravě. Předpokládám, že je i v zájmu města, aby byla lanovka v provozu, a doufám, že brzy obdržíme i to slíbené, poslední razítko.

 
 

                                                                                                                   
 

          

Odkdy se tedy začne naostro jezdit?

Ve středu chceme rozhrnout sníh. Zkušební provoz bude ve čtvrtek, to také zkontrolujeme turnikety a infrastrukturu a na ostro začneme jezdit v pátek. V pátek už by mělo být vše nachystané k tomu, abychom mohli bez problémů začít provoz.

 
 

 

 

Takže ve čtvrtek si na sjezdovce ještě návštěvníci nezalyžují?

Pokud někdo přijede, tak ho svezeme, ale oficiální provoz až od pátku.

 

Čekáte v pátek velký nápor lyžařů?

Podle ohlasů se lidé na lanovku těší, vítají první lanovku na Vysočině a tak předpokládáme hojnou účast. Záleží i na počasí. Pokud bude rozumné a lidé budou mít chuť si zalyžovat, určitě se jich tu sejde hodně.

  

 
 

 

Jak jste na tom se sněhem?

Technického sněhu máme dost. Když se veškeré zásoby, co tu máme nachystané, rozhrnou, tak bude na sjezdovce asi okolo padesáti centimetrů sněhu.

 

Byly nějaké problémy se stavbou lanovky?

Byly. Je to několikanásobně složitější, než například stavba vleku. Hlavně co se týká odborných způsobilostí, požadavků na technologii, projekci i povolení.

 

Na kolik korun vyšla stavba lanovky a jaká je její kapacita?

Okolo čtrnácti miliónů korun. Vše jsme financovali z vlastních peněz, bez dotací. Doufáme, že se nám to do několika let vrátí. K tomuto kroku jsme byli tak trochu donuceni. Staré vleky vyžadovaly investici a my jsme stáli před rozhodnutím, jestli pořídit nový vlek nebo lanovku. Nový vlek by stál asi sedm miliónů korun. Lanovka nás vyšla na dvojnásobek.

A co se týká kapacity, dalo by se říct, že je stejná jako u původního vleku, ale protože byly vleky staré, tak tu kapacitu nedosahovaly. Toto zařízení by mělo přepravit okolo čtrnácti set osob za hodinu.

 

S větším komfortem určitě stoupnou i ceny?

Budeme je muset zvednout. Zdražení chystáme po Novém roce. Zvedlo se nám DPH z pěti procent na devět a provozní náklady na lanovku jsou také mnohem vyšší než na vlek. To se musí určitě projevit i v ceně jízdného. 

 

A jaká je předpokládaná cena?

Předpokládaná cena je asi čtrnáct korun za jízdu.

 
 

 
 

 

Snad vyjde všechno podle plánu a první lyžaři budou koncem pracovního týdne vyvezeni nahoru. Sedačková lanovka má ovšem ještě další velkou výhodu. Nebude sloužit pouze v zimě, jako to bylo u vleků, ale využít ji budou moci turisté po celý rok. Jízda takovýmto zařízením je vždy velkou atrakcí a novoměstská lanovka bude určitě vyhledávaná stejně, jako její starší kolegyně v jiných částech naší republiky. A pohled z výšky na Nové Město na Moravě opravdu stojí za to.