Pokud vás snowkiting zaujal a chcete si ho vyzkoušet, nemusíte se obracet pouze na brněnské agentury. Přímo v Pohledci vznikla agentura Lekr, která vás nejen zasvětí do tajů snowkitingu, ale také vám zapůjčí vybavení. To je pro začátečníky velmi výhodné, hlavně pokud si zatím nejsou jisti, jak moc je tento sport osloví a jestli se mu budou věnovat i nadále.
Zakladatelem a jednatelem agentury Lekr je Martin Havlík, který před nedávnem jako jeden z mála v ČR získal mezinárodní instruktorskou licenci zaměřenou na snowkiting. Tuto licenci uděluje IKO (international kiteboarding organization ) a kromě Martina ji získali z České republiky pouze čtyři instruktoři.
Společnost Lekr s. r. o. se zabývá prodejem draků, pořádá kurzy a snaží se tento sport šířit na pláních Vysočiny. Můžete je vidět v lokalitách Fryšavy, Pohledce, Olešné, Malé Losenice a Radostína.
Já jsem si s Martinem povídala u Radostína, nedaleko Vojnova Městce.
Jaké máte plány?
No, plány by nějaké byly, uvidíme, co vyjde. Do budoucna bychom rádi vybudovali nějaké centrum u Pohledce. Nějaké zázemí, aby se tam dalo převléknout a podobně a také parkoviště. Ale je to všechno o penězích, tak uvidíme.
Zatím jezdíte, kde se dá?
Zatím to zkoušíme po celé Vysočině. Nejvíc míst, kde jezdíme je kolem Nového Města a pak Žďáru. Je toho opravdu hodně, s drakem se dá jezdit skoro kdekoliv. Vezmu auto a jezdím, hledám nové lokality. Důležité je, aby v okolí nebyly žádné překážky, třeba stromy, dráty.
Máte nějaké omezení v síle větru?
Horní hranice je někde kolem dvaceti metrů za sekundu, pak už je to hodně velký adrenalin, to už se nikomu do toho moc nechce. Jezdí se většinou do těch patnácti metrů za sekundu.
Kolik stojí vybavení, kdybych se chtěla začít učit?
Záleží jaké, je to hodně rozdílné. Je několik velikostí a druhů draků, ale pohybuje se to zhruba tak od patnácti, šestnácti do pětatřiceti tisíc.
A když bych se chtěla učit?
Tak zavoláte na naši agenturu. Kurs stojí 2000 korun, s tím, že dostanete všechno půjčené. Půjdeme spolu na louku, vyzkoušíte si draka, nejdříve se to zkouší s malými draky, s těmi si můžete dělat co chcete, můžete je kdykoliv zahodit, když je neudržíte, postupně se přechází na větší a větší, až nakonec dostanete takového, který vás utáhne. Je lepší, když je sníh tvrdý, zmrzlý, člověk se rychleji rozjede. No a do dvou dnů je většinou každý schopný se základy naučit.
Je nutné, aby k tomu člověk dopředu něco uměl?
Je nutné umět lyžovat. Buď na lyžích nebo na snowboardu, to by měl člověk zvládat. Když by přišel někdo, kdo v životě nestál na lyžích nebo na snowboardu, tak je to problém, protože se musí všechno učit. Ale pokud umí člověk lyžovat, jezdí na sjezdovku, tak to není žádný problém a potom s tím drakem už to není tak těžké. Během dvou let je možné se snowkiting naučit dokonale, skoky, rotace ve vzduchu, sundávání prkna z nohou....
A nějaká alternace na léto?
Letní alternace je kiteboarding, to si jenom vyměníme prkno na nohou, je velké asi jako snowboard a jezdíme na vodě.
A kde jezdíte?
Na Nových Mlýnech se jezdí, tam se teď buduje pláž, pak se jezdí na Rozkoši, pak jezdíme za hranice do Polska. Tam jsou veliká jezera. A potom za Vídeň, asi 40km, je tam obrovské jezero, kde je všude po pás vody a tam jezdí třeba sto až sto padesát lidí na vodě s drakama.
A tady v okolí?
Na Dářku už jsem párkrát jezdil, problém je v tom, že je kolem les. Kdyby tam nebyl, tak je to lepší. Bylo by to výborné místo,vítr tu taky je, ale když je kolem les, dělá vítr na rybníku turbulence a to není dobré. A taky je kolem málo místa a drak se nedá pořádně startovat.
A je to lepší v zimě nebo v létě?
V zimě je mnohem víc možností. Můžete jezdit každý den, když fouká.
A jak vysoké jsou skoky?
V zimě tak kolem šesti metrů, výš se nikomu moc nechce, i když teď hodně využívají kopce. Skáčou dolů z kopce a tam se dostanou třeba do dvaceti metrů, což je docela hodně. To už je potřeba umět jezdit, to nemůže každý.
Jak jsem mohla vidět na místě, už přípravy na ježdění nejsou vůbec jednoduché. Nejdříve bylo nutné vzít lopatu a vyházet neprohrnutou silnici, aby bylo možné vůbec zaparkovat auta. Pak vytahat z vozů vybavení, nafoukat draka, upravit vázání a mohlo se pomalu začít. Zájemců o tento sport je čím dál víc a letošní zima je mu velmi nakloněná. Snad vyjdou agentuře Lekr všechny plány a příští rok už budou jízdy v Pohledci se vším možným pohodlím.