Ptačí betlém ze Žďárských vrchů bude zapsán do České knihy rekordů

Ptačí betlém ze Žďárských vrchů bude zapsán do České knihy rekordů

Nedávné vánoční svátky přinesly opět jeden triumf šikovných rukou obyvatel Žďárských vrchů. Ptačí betlém Jaromíra Čejky z Nového Města na Moravě se dostal do České knihy rekordů.

Jmenované dílko bylo vystaveno v rámci expozice „Betlémy u Karlova mostu“ v Praze v „Muzeu Karlova mostu“. Nutno dodat, že Jaromír Čejka má k ptačímu námětu velmi blízko a to ať už jde o jeho příjmení či zaměstnání – je totiž ornitologem.

A jak vlastně zajímavá koláž vznikla? „Byla to moje soukromá aktivita samozřejmě související s ornitologií. Dříve jsem se kolážemi bavil a tenhle betlém jsem vyrobil v roce 1994 jako dárek pro přítele k padesátinám. Na podzim loňského roku jsem byl požádán o zapůjčení tohoto betlému na pražskou výstavu,“ popisuje autor.

Dominantou výstavy byl slaměný betlém s více než dvaceti postavami v životní velikosti. Kromě něj tu mohli návštěvníci také obdivovat další raritu, kde svatého Josefa představuje Tomáš Garrigue Masaryk, Pannu Marii francouzská Marianne a Ježíška batole, což je vlastně Československá republika, které nasazuje Marianne republikánskou čapku. Nechyběl ani betlém námořnický či africký, který se od ostatních lišil tím, že jinde černý Baltazar tu byl vyřezán z bílé slonové kosti, zatímco ostatní figury byly vyrobeny z mahagonového dřeva.

Zmiňovaný ptačí betlém Jaromíra Čejky ale není jediný, který má být tentokrát zapsán do České knihy rekordů. Dalším oceněným je také betlém se zvířecími motivy, tentokrát jde ale o tvory z rybí říše. „Rybí betlém vytvořili polští výtvarníci. Byly to obrovské dřevěné ryby stojící na ocasech, bylo jich přes dvacet. Za nimi stálo obrovské akvárium s živými rybami, které představovalo dno Vltavy z doby švédského dobývání Prahy. Dno bylo poseto nejrůznějšími artefakty, byl tam například zabodnutý meč nebo zapomenutá přilbice a mezi nimi se proháněly ryby. Bylo to opravdu krásné,“ obdivuje práci polských umělců Jaromír Čejka.

 

Foto: archiv Jaromíra Čejky