Ať jedete kudy jedete, když se vydáte na delší cestu, určitě narazíte na silnici zlikvidovanou vyjetými kolejemi, občas jsou výmoly takové, že přemýšlíte, jestli jste vůbec na silnici pro motorová vozidla. Největší zásluhu na tomto stavu mají přetížené nákladní automobily. Firmy se moc neohlíží na škody, jenž přeloženými vozidly způsobí. Hlavní je tvorba zisku.
Pokud se zaměříme na oblast Žďárských vrchů, největší podíl na zubožování silnic zde mají společnosti svážející vytěžené dřevo. Známe tu situaci: silný zahraniční partner získá pod svou správu stovky hektarů lesa a je třeba začít jednat. Těžební stroje jedou na plné obrátky ve dne v noci a nachystané dřevo se musí někde odvézt zpeněžit...
Problém přetěžování silnic je po celé republice, proto se čím dál více snaží pracovníci policie tento stav korigovat. Nápomocni jsou i Krajské úřady. Dle informací Krajského úřadu Vysočina - odboru dopravy a silničního hospodářství, provedli pracovníci v loňském roce 163 kontrol u dopravců v provozovnách a 90 na silnicích I. a II. třídy. Přestupky byly zjišťovány nejen ve směru přetěžování vozidel, týkaly se také nedodržování bezpečnostních přestávek apod.
K dispozici byly dvě mobilní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu, zřízené Ministerstvem dopravy ČR. Z výsledků vyplynulo, že bylo přetíženo 8,7 procent vozidel .
Možná si řeknete, že tento výsledek není špatný a že vlastně 9 procent je dost málo. Pak sedněte do auta a vyrazte na výlet. Myslím, že než stihnete projet Vysočinu, změníte názor. Nejhorší jsou různé menší komunikace mezi malými obcemi. Všichni je rádi využívají, ale pokud má dojít k opravě, nikdo se k nim nehlásí. Krásný příklad je třeba mezi Kadovem a Herálcem, Rokytnem a Vlachovicemi a tak dále. Na těchto silničkách se jezdí nejlépe teď v zimě - díry a výmoly zapadaly sněhem, zamrzly a nikdo by neřekl, že v létě jsou vozovky klasickým osobním vozem už jen ztěžka průjezdné.