Od 1. září se podle úpravy zákona č. 86/2002 Sb. přidává do motorové nafty metylester řepkového oleje. Od nového roku obohatí také složení benzinu.
Bionafta není v dnešní době žádnou novinkou. Lze ji koupit téměř u každé čerpací stanice, není o ni však zdaleka takový zájem jako o naftu klasickou. Důvodem je, že starší vozidla na ni nejsou moc přizpůsobena a můžou se vyskytnout drobné problémy. Navíc po natankování bionafty dochází k mírnému snížení výkonu. Dalším důvodem je to, že cenový rozdíl oproti normální naftě je minimální.
Od výše uvedeného data už je ekologičtější i nafta klasická. Důvodem k tomuto rozhodnutí našich zákonodárců je snižující se zásoba ropy a ohled na životní prostředí. K výrobě ekologických příměsí je vhodná řepka olejka nebo pšenice. Už i v našem okolí je vidět stále více žlutých lánů, vidina dobrého prodeje je pro zemědělce lákavá.
Následky tohoto zákona pocítíme všichni: tím, že se zvýší poptávka po obilí, dojde ke zvýšení jeho ceny. No a následovat bude zdražení potravin, prvotní odhad je 5 až 10 procent. To je nutnost u výrobců, ale určitě toho rádi využijí i prodejci a také si nějaké to procento přihodí, jak bývá zvykem.
Odborníky byla také avízovaná mírně zvýšená cena paliv, odhady byly o 20 – 30 haléřů. Dle pracovnice jedné z čerpacích stanic je tomu trošku jinak. Už v pátek, 31. srpna, jí bylo při doplňování zásob sděleno, že nákupní cena je vyšší ne o 20, ale přibližně o 70 haléřů. Automaticky tedy můžeme počítat s odražením do ceny prodejní.
Ceny paliv se průběžně stále zvyšují. Pořád dokola je uváděno, že ještě nejsme na cenové hladině okolních států Evropské unie. Což je pravda, ale také nejsme na stejné hladině platové, na to už nás však nikdo neupozorňuje.