Mezinárodní den zdravého spánku

Mezinárodní den zdravého spánku

21. březen není pouze prvním jarním dnem, ale také Mezinárodní den spánku. A protože to venku na jaro moc nevypadá, bude asi lépe věnovat se spíše spánku (nezaměňovat se spánkem zimním, i když by se při pohledu z okna nabízel).

 

 

Poruchami spánku trpí podle odborníků 30-40% dospělých, krátkodobými poruchami dokonce 95% populace. Nejčastějším typem poruchy spánku je nespavost, se kterou se snad setkal již každý. Není to nic příjemného bloudit nočním setmělým bytem a naslouchat pravidelnému oddychování šťastnějších členů rodiny. Často ji způsobuje třeba stres, velké pracovní vytížení, deprese, nemoc nebo dokonce změna prostředí. Pomoci si můžeme sami a to tak, že na nějaký čas vynecháme kávu, silný černý čaj nebo alkohol.

Velký vliv na spánek má také místnost, kterou pro tuto příjemnou činnost (nebo spíš nečinnost) používáme. Místnost by měla působit příjemně a pohodlně, stejně jako naše postel. Doporučovaná teplota se pohybuje od 16 do 20˚C. Velkým nepřítelem spánku je hluk, kterého bychom se měli rozhodně vyvarovat. Důležitý je i pravidelný režim, což znamená snažit se chodit spát a vstávat vždy ve stejnou hodinu. To je velice často kamenem úrazu, zvláště když se v rodině najdou dva odlišně orientovaní jedinci - jeden chodí spát brzy a také dříve vstává, druhý naopak. Snaha přizpůsobit se jeden druhému je často pro jednoho z nich problematická a může vést až k poruchám spánku.

Pokud je vaše nespavost dlouhodobá, bude možná lépe navštívit lékaře. Jestliže se však jedná pouze o krátkodobou poruchu spánku, zkuste sáhnout k osvědčeným „babským" prostředkům, jakými jsou například bylinky. Uznávanou se v tomto ohledu stala například meduňka, mateřídouška, černý bez, levandule, heřmánek, hloh, kontryhel nebo hluchavka. Doporučován je i česnek medvědí a to v syrovém stavu neboť sušený ztrácí na intenzitě. Osobně bych ho až tolik nedoporučovala, mohlo by se totiž stát, že budete vykázáni mimo ložnici a bude na vás působit další faktor, kterým je změna prostředí. A zase se nevyspíte.

Takže vám přeji, abyste si ten svůj Mezinárodní den zdravého spánku dobře oslavili. Jak jinak než zdravým spánkem.