Konventní kostel Nanebevzetí Panny Marie odhalil jedno ze svých tajemství

Zámecký areál patří bezesporu k nejatraktivnějším lokalitám, které město Žďár nad Sázavou má. Zde také najdete kostel Nanebevzetí Panny Marie, kde byla před nedávnem odhalena prastará nástěnná malba.

 

 

 

Tedy ne freska, jak by se mnozí domnívali. Restaurátor Jiří Štourač ochotně každému vysvětlí rozdíly, které laikům poněkud unikají: „Freska je malba do mokré omítky, kdežto nástěnná malba je na suchou omítku. A tohle zřejmě byla skutečně nástěnná malba.

 

 

 

 

 

Kdy byla objevena?

Letos, když se maloval tento presbytář. Zde na tomto místě byla vydutá omítka a po jejím odstranění se objevila gotická nástěnná malba. Odstraněná omítka byla z doby úprav, které probíhaly za opata Vejmluvy, kdy zde Jan Blažej Santini vedl rekonstrukci kostela.

 

 

 

 

Jak je tato malba stará?

Zřejmě pochází z prvních sto let kláštera, odborníci ji datují po roce 1310. Zobrazuje Bočka z Obřan, jak na rukou předkládá klášter Panně Marii. Za ním je jeho rodina a jeho družina – klečící postavy s mečem. Vpředu je Panna Maria s Ježíškem.

 

 

 

 

 

Tato malba ale nebyla zcela neznámá…

To ne. Už v baroku za opata Vejmluvy se zřejmě dívali pod omítky, co tam vlastně je. Malba už tehdy byla zamalovaná.  Ty hrubé čáry jsou patrně původní odkryv. A taky v jednom barokním kázání, které se zachovalo, je toto zmíněno.

 

Malba vypadá značně poškozená…

Malba byla poškozena zřejmě Švédy, a to v době, kdy přepadli klášter. Usuzujeme tak podle toho, že postava Panny Marie je záměrně nejvíce poškozena. A zrovna tak hlavy klečících postav. Zřetelný je přesně mířený úder do namalovaných hlav.

Něco jiného už jsou malé tečky, které jsou na malbě také hodně znatelné. Ty pocházejí z doby Santiniho a vznikly jako součást úprav před natažením nových, barokních omítek.

 

Malba už tady zůstane nebo bude zase zakryta?

Už je rozhodnuto, že se malba zrestauruje a zůstane. Podle kunsthistoriků je to významný nález české nástěnné gotické malby.

 

 

 

 

 

Nástěnné malby byly dobře známy již za působení opata Benedikta Zaunmüllera. Tehdy neznámý palič založil požár a oheň zachvátil jak klášterní budovy, tak i kostel. Ihned po požáru byly zahájeny obnovovací práce, při kterých byly odhaleny malby a nápisy. Jeden z nich zněl: „Pan Boček hrabě z Berneku a Kunštátu“.

 

 

 

 

Nástěnných maleb bylo v tomto kostele ale mnohem více. Možná se časem dočkáme odhalení některé z dalších. Jsou to unikátní památky umění starých mistrů. A i když je kostel Nanebevzetí Panny Marie spíše ukázkou barokního umění Santiniho, gotické malby sem rozhodně patří.