Cyklistický závod Vysočina 2007 - noční můra všech policistů?

Cyklistický závod Vysočina 2007 - noční můra všech policistů?

Od 2. do 5. srpna bude probíhat jedenáctý ročník mezinárodního cyklistického etapového závodu s názvem „Vysočina 2007“.

Pro sportovní fanoušky nic nového, mnohé ale možná zaskočila změna názvu – dříve „Rovner Vysočina“. Závody tedy se ztrátou generálního partnera neskončily, pouze změnily jméno. Sportovní nadšenci o nic nepřijdou a mohou se jen těšit, co všechno je letos čeká.

 

Méně nadšení z cyklistických závodů jsou policisté, kteří byli požádání o zajištění bezpečnosti jak cyklistů, tak přihlížejících, chodců i řidičů. Podle npor. Zdeňka Kubíka ze žďárského dopravního inspektorátu to nebude právě jednoduché. Cyklisté si musí uvědomit, že pojedou v plném provozu a na frekventovaných komunikacích. Před pelotonem by podle něj mělo jet jedno doprovodné vozidlo a dva motocykly a další vozidlo bude celý závod uzavírat. Nejobtížnější se zatím jeví časovka jednotlivců, která se pojede 4. srpna v 15,30 na trati Žďár nad Sázavou - Hamry nad Sázavou - Sázava - Nové Dvory a zpět v celkové délce 18km. Na zajištění bezpečnosti tu bude povoláno deset policistů, kteří budou mít svá stanoviště na křižovatkách a místech, kde může docházet ke krizovým situacím.

 

Letošní závod se ovšem nejede pouze ve Žďáru nad Sázavou. První město, které cyklisty přivítá, je Nové Město na Moravě. Pojede se zde 11 okruhů – start je plánován na 13. hodinu na Vratislavově náměstí a závodníci pojedou do Křídel, Nové Vsi u N.M.nM. a zpět do Nového Města-  v celkové délce 132km. Podle velitele Policie ČR v Novém Městě na Moravě JUDr. Libora Černého byl v tomto případě zvolen absolutně nevhodný okruh. Pořadatelé by měli propříště volit vhodnější trasy. S tímto názorem souhlasí i ostatní policisté. Hlavní důvod jejich nespokojenosti je pětiramenná okružní křižovatka, která byla přednedávnem dobudovaná v Novém Městě na Moravě a přes kterou peloton pojede. Z důvodu bezpečnosti cyklistů bude nutné uzavřít všechny silnice, které do této křižovatky vedou. Protože se počítá s tím, že cyklisté nepojedou pohromadě, může se stát, že někteří řidiči budou muset pěkně dlouho čekat, než jim policisté dovolí pokračovat v jízdě.

 

Při zajišťování bezpečnosti závodníků na této první etapě budou vypomáhat i městští policisté. „Máme rozpis, kudy závod pojede a také dopředu rozvrženo, kdo bude na kterém místě a jaké úkoly bude plnit. Samozřejmě to není záležitost jenom městské policie, spolupracovat na tomto úkolu musí všechny složky“, řekl velitel městské policie Petr Gregor.

 

Kolik policistů od vás e bude na této akci podílet?

„ Čtyři. Je nás celkem devět a je doba dovolených a navíc někteří z nás slouží noční a nemůžeme po nich chtít, aby byli ve službě dvacet čtyři hodin. Takže čtyři lidé jsou maximální počet.“ 

 

Co přesně budete mít na starost?

„Výjezdy do silnice a přechody.“

 

Kde očekáváte nejhorší situaci?

„Samozřejmě velice nepříjemné to bude asi u startu na náměstí. A jako dalším krizovým místem, které ale my zajišťovat nebudeme, bude rozhodně kruhový objezd. Závodníci na něj budou najíždět velkou rychlostí, protože pojedou z kopce. Zajistit se bude muset všech pět ramen křižovatky.“

 

Nemyslíte si, že je volba této trasy poněkud nešťastná?

„Pokud bych měl trasu volit já, jako policista, tak bych rozhodně vybral jinou. Pořadatel ale chce udělat závod zajímavý a atraktivní pro diváky a z tohoto důvodu zřejmě volil cestu přes město. O to více je ale práce pro nás.“

 

Poslední město, kterým bude závod projíždět, je Bystřice nad Pernštejnem.  Závodníky tu očekávají 3. srpna a odstartováno by mělo být ve 12 hodin z ulice Hornické. Trasa vede přes Vír, Veselí, Dalečín a Písečné zpět do Bystřice. Celkem čtyři okruhy a 124,8km. Jak si policisté poradí s bezpečností závodníků v tomto městě, to byla otázka pro zástupce vedoucího oddělení Policie ČR, npor. Oldřicha Hejtmánka: „Dopředu umístíme v místě startu zábrany, abychom znemožnili parkování aut. V den závodu obsadí naši lidé křižovatky, kterými cyklisté projíždí. Takto zajistíme celou trasu. Samozřejmě počítáme s úzkou spoluprácí s pořadateli.“

 

V Bystřici se tento závod jede poprvé, máte už nějaké zkušenosti se zajišťováním obdobných akcí?

„To ano. Už dříve jsme pomáhali kolegům ze Žďáru a z Nového Města na Moravě při zajišťování tohoto závodu.“

 

A co byste vzkázal startujícím, řidičům a divákům?

„Hlavně aby řidiči dbali upozornění příslušníků, aby se chovali obezřetně, přizpůsobili této situaci rychlost a nikoho nezranili, protože se závod jede za plného provozu. Diváci aby se nemotali v jízdní dráze a závodníci aby jeli rychleji, abychom to všichni měli dříve za sebou.“

 

Jak jsou policisté i organizátoři připraveni, to prověří hned první den závodu, kdy cyklisty čeká noční můra všech, kteří se budou podílet na zajištění jejich bezpečnosti – novoměstský, zbrusu nový kruhový objezd.