V únoru 1944 byla válka Novému Městu na Moravě ještě velmi vzdálená. Spojenci jen pomalu postupovali Itálií, do velké sovětské ofenzivy zbýval ještě měsíc a Němci dokonce opět začali bombardovat Londýn. Přesto se jednoho únorového dne přihodila událost s válkou bezprostředně spjatá.
Následující řádky jsou jen velmi hrubou rekonstrukcí události, jak se mi jepodařilo zachytit od pamětníků. Zklamu tedy všechny ty, kteří doufají přesnou histografii, na druhou stranu přinášíme sadu unikátních fotografií.
Co se tedy stalo?
Jednoho únorového dne roku 1944 se v oblasti Kapliska(Tří Křížů, Kalvárie) nad Novým Městem na Moravě, zřítila dvě německá bojová letadla.
Dle pamětníků se tak stalo za velmi špatné viditelnosti. Piloti zřejmě špatně odhadli výšku a letadla havarovala na poli někde mezi vrcholem Kapliska, lesem Míchovy a silnicí do Olešné.
Spíše než k pádu, došlo k tzv. dosednutí na břicho a následnému převrácení. Obapiloti údajně havárii přežili bez větších zranění a byli ošetřeni v novoměstské nemocnici. Německá správa samozřejmě vydala na celou záležitost informační embargo. Přesto se místním podařilo havarovaná letadla vyfotit a fotografie uchovat.
Z fotografií je patrné, že se jednalo o známé střemhlavé bombardéry JunkersJu87 Stuka. Podle svědků šlo o stroje, které procházely opravou v továrně v Kuřimi a jednalo se o zkušební let. Proto by svědčilo i to, že počet zraněných ukazuje pouze na piloty, nikoli na střelce, kteří by v letadle zařazeném do bojové služby neměli chybět.
Pokud se mezi čtenáři najde někdo, kdo by měl nějaké informace k této událostinebo byl znalcem v značení letadel (na snímku je patrné na křídle jednoho z letadel označení K B) určitě přivítám všechny připomínky a poznatky.
Technické parametry Ju 87 Stuka
Střemhlavý bombardér Junkers Ju 87 Stuka byl ikonou německé válečné propagandy,zejména v prvních letech války, kdy pomocí těchto letadel Němci bourali vžité představy o vojenském tažení. Stuky dokázaly plně nahradit dělostřelectvo a narušovat přesuny a soustředění vojsk. V pozdějším průběhu války, v bitvě o Anglii a bojích na západní frontě se Stuky díky malé rychlosti staly velmi zranitelnými. Na východě však hrály důležitou roli až do konce války.
Technické údaje: Typ Junkers Ju 87B-2, dvoumístný střemhlavý bombardér
Rozpětí: 13,80 m
Nosná plocha křídel: 31,90 m2
Délka: 10,80 m
Výška: 3,90 m
Výzbroj: jeden nebo dva kulomety ráže 7,90 mm v zadní kabině, jedna bomba ohmotnostimax. 1 000 kg nebo dvě bomby po 500 kg, lehký bojový náklad pod křídly
Pohon: řadový motor Junkers Jumo 211A o výkonu 746 kW
Max. vzletová hmotnost: 4 250 kg
Max. rychlost: 380 km/h
Dostup: 8 700 m
Dolet: 600 km
Odkazy k článku
Fotogalerie k článku - havarovaná letadla